Tilbake til Vi snakker hage
Hjulskifte/ dekkskifte

Skift hjul selv

Sist endret 16.09.2024 08:53:36

For mange bileiere er det to ganger i året på tide med et skifte av "skotøy" for bilen. For noen er det hjulskifte, for andre er det dekkskifte. Her finnes det mange veier til Rom, og i denne artikkelen finner du Netthandelen.no sine tips og anbefalinger til hjulskifte og lagring av hjul og dekk.

Når du tar frem hjulene som skal monteres på, sjekk de for skader, og om de er for utslitte til å kunne brukes enda en sesong. Typiske ting å se etter:

  1. Mønsterdybde
    • Sommerdekk: 1,6 mm på mer enn 2/3 av dekkets bredde
    • Vinterdekk: 3 mm på mer enn 2/3 av dekkets bredde
  2. Se om dekkene er mer slitt innerst eller ytterst. Optimalt sett skal de være jevnslitte
    • Er de mer slitt innerst/ på midten av dekket, har det vært for mye luft i dekket/ dekkene
    • Er de mer slitt ytters/ nærmest felgen, har det vært for lite luft i dekket/ dekkene
  3. Sjekk for skader, sprekker, kuler, eller lignende på dekksiden og slitebanen. 

Før du begynner å løsne på hjulboltene eller hjulmutterne, er det viktig at bilen står på en trygg og fast grunn, helst ikke grus, slik at underlaget ikke gir etter når bilen jekkes opp. For å ikke tære på gjengene, løsne boltene eller mutterne litt mens hjulet fortsatt står på bakken. Har du en latmannsarm, finner du riktig pipenøkkel i vårt pipenøkkelsett!
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Pipenøkkelsett – 215 deler

Pipenøkkelsett – 215 deler

 

Neste steg er nå å løfte opp bilen, og da har vi den perfekte garasjejekken for deg. Med en løftehøyde på 358 mm og løftekapasitet på 1,5 tonn har du mer enn nok for å løfte en personbil. Husk å se nøye etter hvor løftesadelen treffer! Et godt tips er å legge for eksempel et lite stykke 2"4" på 10-15 cm, slik at sadelen ikke lager merke under bilen. Klar, ferdig, jekk!
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Garasjejekk – 1,5 tonn

Garasjejekk – 1,5 tonn

 

For ekstra sikkerhet under arbeid, kan vi også anbefale støttebukker. Hos Netthandelen.no selges disse i par, og da får du to stk med kapasitet på to tonn til den nette summen av kun kr 449,- og gratis frakt!

So far, so good? Da kjører vi på med hvordan du løsner hjulboltene/ hjulmutterne. Dette kan så klart gjøres manuelt med latmannsarm eller pipenøkkel, men for en mer effektiv løsning, anbefaler vi vår muttertrekker. Denne luftdrevne muttertrekkeren gjør hjulskiftet til en lek med en hastighet på 8 000 omdreininger i minuttet, og et dreiemoment på 900 Nm. Den ligger godt i hånden, har reversibel rotasjonsretning medfølgende innstikksnippel og justerbart dreiemoment. Med Twin-mekanismen sikrer du gode og kraftige slag. Når du skrur av den siste bolten/ mutteren, pass på at du sikrer hjulet med den andre hånden slik at det ikke påføres skade på felg eller bremseskjold.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Muttertrekker

Muttertrekker

 

Selv om det finnes mange riktige metoder når det kommer til hjulskifte, er en fellesnevner for alle at godt vedlikehold før, underveis og etter skifte er viktig. Forfatter av denne artikkelen ble selv lært opp til å skrubbe innsiden av felgen som skal ligge inn mot hjulnavet med stålbørste først, og tørke over med en fille eller håndkle etterpå. Et ekstra tips er å vaske over felgene, slik at de er klare til neste hjulskift!

Når du tar av hvert hjul, kan det være smart å markere hvilken posisjon hjulet har stått på. Bruk en sprittusj, og markér for eksempel V.F (venstre, fremme), V.B. (venstre bak), H.F, og H.B. Om du kjører forhjulstrekk, vil du se at mønsteret på fremhjulene slites mer enn de bak, med mindre hjulene er feil loddet, dekkslangene har hatt for mye eller for lite luft, eller at spissingen ikke er optimal. Da kan du i siste sesong bruke bakhjulene fremme, og vice versa. OBS! Dette anbefaler vi kun om det er nok mønster igjen på ALLE dekk. Om mønsteret er mindre enn Vegvesenet sine krav til dekkmønster må du bytte dekk. 

 

Påmontering

Når du skal montere på det andre settet med hjul, kan det være greit å sjekke innsiden av felgen på disse også, og eventuelt skrubbe og tørke. Gjør det samme med navet, slik at det ikke ligger rusk imellom som kan avbalansere hjulet eller gjør påmontering utfordrende. 

Sett hjulet på navet, og hold det oppe med hånd eller kne, og sett inn hjulboltene eller mutterne. Det er viktig at hjulet sitter riktig på før du begynner å skru til, slik at det ikke monteres på skjevt, som kan ødelegge gjengene på boltene eller "gjengestangene" der boltene skal på. Bruk hånden til å skru på alle boltene eller mutterne, og skru deretter til diagonalt med muttertrekkeren. Bruk en momentnøkkel eller momentstav for å stramme til alle bolter eller muttere. Når du har montert på alle hjul i ro og orden, er det viktig å sjekke lufttrykket på dekkene som er montert på, før du begynner å ta fatt på veien igjen. OBS! Etter fem til ti mil kjøring, bør du også sjekke boltene eller mutterne, og eventuelt etterstramme dersom ikke alt sitter stramt.

 

Lagring

Lagring av hjul bør oppbevares tørt og kjølig, uten å utsettes for sollys. Det er også forskjell på å oppbevare hele hjul (dekk + felg) og kun dekk. 

Hele hjul (dekk + felg)

  • Stablet i høyden, på for eksempel en dekktralle, eller i en hylle til en reol
  • Hengende på veggen
  • IKKE stående

Dekk uten felg:

  • Oppreist i for eksempel en reol, med litt avstand fra gulvet
  • IKKE stablet i høyden
  • IKKE hengende på veggen

Hos Netthandelen.no har vi nettopp det du trenger, uansett om du skal lagre dekk eller hele hjul! Denne oppbevaringsreolen tåler en maksvekt på 600 kg, og hyllene kan justeres etter hvilken høyde du har behov for. Den kommer med to hylleplater av stål og to av MDF. Så her kan du oppbevare både dekk, hjul og alt annet du trenger til hjulskifte pluss litt mer! Vår kollega på reolen, Carl Jørgen, er helt enig!
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Oppbevaringsreol


Oppbevaringsreol