Brukerbetingelser for Netthandelen.no AS

Generelle vilkår

Vennligst les gjennom våre generelle vilkår for handel hos Netthandelen.no. Ved kjøp av produkter har du samtidig akseptert og godkjent gjeldende betingelser.

Registrering

For å handle hos Netthandelen.no må du ha leveringsadresse i Norge (med unntak av Svalbard og Jan Mayen). Du kan handle som gjest, men vi anbefaler at du oppretter en kundeprofil. Registreringen er gratis og uten forpliktelser om kjøp. Vi lagrer opplysningene på en sikker måte og opplysningene vil ikke være tilgjengelige for uvedkommende. Ta godt vare på passordet ditt. Det er din egen sikkerhet slik at ikke uvedkommende skal misbruke din profil. Du bestemmer selv passord når du registrerer deg. Du kan registrere deg her.

Netthandelen.no kan ikke inngå avtaler med mindreårige uten foresattes godkjenning. Bindende kjøpsavtale kan kun inngås med personer over 15 år. Kredittkjøp kan kun gjennomføres av personer over 18 år og forutsetter at du har en kredittkortavtale med din bank eller ditt kortselskap. Kredittkjøp kan også gjennomføres gjennom Klarna.

Netthandelen.no selger varer ment for privatmarkedet. Varer du handler hos oss er derfor ikke ment for videresalg, men til eget bruk.

Nyhetsbrev og SMS:

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev samtykker du til at Netthandelen.no (behandlingsansvarlig) behandler personopplysninger om deg i form av e-postadresse/telefonnummer. Du er informert om og klar over at du når som helst kan trekke ditt samtykke tilbake. Dette kan gjøres via egen link i nyhetsbrevet/SMS du mottar, eller ved å ta kontakt med kundeservice. Du er informert om og klar over dine rettigheter etter personvernforordningen - for eksempel rett til å kreve innsyn eller retting av personopplysninger. Du er gjort oppmerksom på at det er mer informasjon om behandlingsansvarliges bruk av personopplysninger i personvernerklæring som er tilgjengelig her.

Adresseendring

Av sikkerhetsmessige årsaker må du selv endre adressen under "Mine adresser" på "Min side". Adressen du velger som standardadresse vil bli brukt som standard faktura- og leveringsadresse ved fremtidige kjøp, men vil ikke påvirke allerede eksisterende ordre. Vi sender alle pakker til leveringsadressen som er lagret på ordren når vi registrerer din innbetaling. Du velger selv leveringsadresse når du går til kassen. Du har også muligheten til å selv endre leveringsadressen før betaling av ordren eller godkjenning av faktura/samlefaktura. Dette må gjøres via "Mine ordre".

Betaling

Vi må ha registrert innbetaling før vi behandler ordren. Du kan finne informasjon om de ulike betalingsalternativene her. Vi tilbyr betaling med Vipps, faktura og kortbetaling gjennom Klarna (Klarnas brukerbetingelser, Klarnas personvernpolicy).

Produktanmeldelser

For produktanmeldelser knyttet til produkter kjøpt på netthandelen.no gjelder følgende vilkår og retningslinjer. For å legge igjen en produktanmeldelse kreves det at du har kjøpt produktet og er pålogget din kundeprofil, eller at du går via linken som sendes i egen e-post 14 dager etter at ordren er gjennomført. 

Frakt

Mindre postvarer sendes rimelig som servicepakke med Posten Norge AS og pakken vil komme direkte til ditt lokale postkontor/post i butikk.

Store varer og spesialgods sendes med Bring. Noen varer er så store/tunge at fraktprisen beregnes ut fra fraktkalkulator uavhengig av hvilken sone du bor i. Varene dette gjelder er merket med «spesialgods» på nettsiden. Varene blir levert på døren mellom kl 8-16, mandag til fredag. Bring kontakter deg i forkant og avtaler tidspunkt for utkjøring. Varene leveres på gatenivå. 

Vi har fast, lav fraktpris på større varer som krever lastebil i sone 1 og 2. Fraktpris i sone 3 samt pris for spesialgods beregnes ut fra fraktkalkulator. 

Sone 1: Agder, Oslo, Rogaland, Vestfold, Telemark og Viken. Kr 849,-

Sone 2: Innlandet, Møre og Romsdal, Trøndelag og Vestland. Kr 1290,-

Sone 3: Nordland, Troms og Finnmark. Prisen beregnes ut fra en fraktkalkulator som er hentet fra postens satser.


Du betaler kun en frakt for STORE varer innenfor sone 1 og 2, uavhengig av hvor mange STORE varer du har på ordren. Postvarer sendes rimelig over hele landet. Spesialgods og sendinger innenfor sone 3 beregnes ut fra Postens egne satser. Om du skulle kjøpe et produkt som er spesialgods og en annen STOR vare vil du belastes for kalkulert frakt på spesialgodset pluss fast frakt for din sone på den STORE varen.

Du kan også velge å hente STORE varer og spesialgods kostnadsfritt på vårt lager. Postvarer sendes i Posten og kan ikke hentes direkte hos oss. 

Leveransevilkår

Netthandelen.no sender til hele Norge med unntak av Svalbard og Jan Mayen. Leveringstiden varierer for det enkelte produkt, men ligger vanligvis mellom 1-4 virkedager etter registrert innbetaling. Vi tar forbehold om lengre leveringstid i perioder med mye trafikk hos oss eller vår transportpartner.

Servicepakker sendes med Posten Norge og leveres til ditt postkontor. Posten sender hentemelding på e-post og du vil i tillegg få hentemelding på SMS dersom du har valgt dette i din profil. Alle forsendelser med Servicepakke kan spores under "Mine ordre" når produktene er sendt fra oss.

Større varer sendes med Bring og leveres på døren. Bring tar kontakt på oppgitt telefonnummer på ordren for å avtale nærmere leveringstidspunkt.
Egne vilkår gjelder ved levering til øy. Ta kontakt med kundeservice dersom du har spørsmål rundt dette.

Som kunde plikter du å følge med på status på din forsendelse. Netthandelen.no er ikke ansvarlig for utlevering av melding om ankommet pakke. Posten returnerer etter sitt system uavhentede pakker etter 7 dager.

Dersom du ikke er hjemme på avtalt leveringstidspunkt, ikke henter varene eller nekter å motta dem, vil varene bli returnert til oss for din regning. Du vil i slike tilfeller bli tilbudt å få ordren tilsendt på nytt mot at du dekker ny frakt. Fraktprisen er kr 99,- for postvarer. Returfrakt på store varer og speisalgods tilsvarer prisen ved utsending. Dersom du ikke betaler ny frakt eller ikke ønsker sendingen på nytt vil du bli belastet et gebyr på kr 200,- fra det innbetalte beløp i tillegg til returfrakten. Eventuelt restbeløp blir kreditert til ditt kort eller via Klarna, avhengig av din betalingsmetode.

Dersom du ber Posten om å returnere varen, samt at du på forhånd melder fra til oss om at du benytter deg av angreretten innen fristen, skal du bare betale for returkostnaden.

Om din pakke ikke leveres innen avtalt tid kan du som kunde fastsette en rimelig tilleggsfrist. Skulle denne fristen oversittes kan du heve kjøpet og få pengene tilbake innen 14 dager.

Skadde sendinger

Dersom du mottar en skadet sending plikter du som kunde å forholde deg til våre rutiner som gjelder ved mottak av en skadet sending. Logg inn på www.netthandelen.no og registrer en sak i kategorien "Reklamasjon/feil og mangler" under "Kundeservice". Da vil du få svar fra en av våre saksbehandlere som vil hjelpe deg videre. Varer som er skadet etter sending med Posten må fremvises på postkontor og skademelding må fylles ut.

Vareinformasjon

Netthandelen.no gjør hele tiden sitt beste for å gi deg korrekte produktopplysninger. Netthandelen.no tar likevel forbehold om feil i produktbeskrivelse. Netthandelen.no tar også forbehold om at det av ulike årsaker kan bli tomt på lager. Alle våre produkter kan brukes i Norge. Det følger med bruksanvisning på alle produkter som krever dette. 

Copyright

Innhold på www.netthandelen.no er Netthandelen.no sin eiendom. Dette innholdet er beskyttet av opphavsrett, markedsførings- og varemerkelovgivning. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder beskrivelse av produktene, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på sidene ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er tillatt etter lovgivning eller etter samtykke fra Netthandelen.no

Reklamasjon og angrerett

Alle henvendelser som gjelder reklamasjon, skade på varer eller feil ved leveransen skal rettes skriftlig gjennom "Kundeservice" på "Min side". Det er viktig at du registrerer saken i korrekt kategori. Du får da svar fra en av våre saksbehandlere snarest mulig. Ikke send tilbake varer før du har fått beskjed om dette fra saksbehandler. På denne måten håndteres saken på en smidig måte uten unødvendige returkostnader.

Elektriske produkter skal ikke kastes sammen med øvrig avfall. For å sikre at denne typen produkter blir håndtert riktig når de skal kastes, tilbyr vi gratis retur av disse produktene. Ta kontakt med kundeservice via «Min side» for nærmere avtale.

Angrerett og angrefrist – generell informasjon

Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at selger har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven, og varen og angrerettskjema er mottatt.

Forbruker må gi melding til selger dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig. Vi anbefaler deg på det sterkeste om å sende melding om dette via kategorien “Angre kjøp/ retur” under “Kundeservice” på “Min side”. Du vil da motta en ferdig frankert returseddel som benyttes for retur av varer. Ønsker du å benytte deg av skjema for angrerett finner du dette som vedlegg til betalingsbekreftelsen som mottas pr e-post. For retur av varer på eget initiativ, der vår returseddel ikke benyttes, vedlegges følgende informasjon: navn, ordrenummer og eventuelt saksnummer. Merk deg at du som avsender selv står ansvarlig for returen dersom vår returseddel ikke benyttes. 

Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter blant annet kjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler. Dersom du beholder varen kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering eller heve kjøpet og få kjøpesummen tilbake.

Hvis du benytter deg av angreretten innen fristen skal du ha tilbake det du har betalt for varen. Varen skal sendes tilbake til selger før oppgjør finner sted. Returkostnader må du dekke selv, med mindre selger har misligholdt avtalen eller selger i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.

Angreretten forutsetter at varen kan leveres tilbake i samme stand og mengde som ved mottak. Det vil si at du kan ikke angre kjøpet hvis du har brutt forseglingen på produkter til personlig pleie og liknende.

Angreretten gir næringsdrivende rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvending for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon. (jr. Ang Angreretten §25).

Reklamasjon – generell informasjon

Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den gi selgeren skriftlig melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen for å reklamere er likevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må skje senest to år etter at forbrukeren overtok produktet. Dersom produktet eller deler av det ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok risikoen for produktet (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Dersom det foreligger en mangel ved produktet, og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene, kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende:

  • Holde kjøpesummen tilbake
  • Under visse forutsetninger velge mellom retting og omlevering
  • Kreve heving av kjøp dersom mangelen ikke er uvesentlig
  • Kreve erstatning

Dersom selgerens retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke produktet har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.

Har du ytterligere spørsmål om angrerett, angrefrist eller reklamasjoner kan du kontakte oss gjennom "Kundeservice" på "Min side".

Verneting

Ved en eventuell tvist følger Netthandelen.no Forbrukerklageutvalgets avgjørelser.